پایگاه خبری لرنا

گزارش‌ها و تصاویر استان لرستان

آخرین نظرات

تصاویر و گزارش گروه کوهنوردی اژکهن از صعود به قله قارون و سپس آبگرمه چم چیت را در ادامه مطلب ببینید

منبع: http://www.azhkahan.com/post-503.aspx

گزارش برنامه قله قارون

نوع برنامه: صعود به قله

سرپرست: شهاب کبیری

منطقه: دورود

تهیه گزارش: داود خلیلی

عکس: داود خلیلی

اعضای شرکت کننده: شهاب کبیری، کیوان زمانی، مژگان حسن پور،پونه مرادی،پرنیان یاوری،یاسمن کیانی،مسعود رهبری،اعظم رحیمیان،زهرا تالاری،علی صرامی،داود خلیلی،مینا یوسفی،صادق جولایی،زهره یارمحمدی،سمیه پایمرد،حسین مؤذنی،محمد پیرمرادیان.

شرح گزارش:

کوه در شب چه شکوهی دارد                   خرم آن جلگه که کوهی دارد

شب چو مهتاب درخشد در کوه                        خرمن عشق نماید انبوه

تاجی از ماه به سر دارد کوه                         وز طلا جبه به بر دارد کوه

شاه بیت غزل دور نماست                       کوه سلطان همه صحراهاست

صبح روز پنجشنبه مورخ 9/2/1395 بود که ساعت 5:15 بعد از آمدن دوستان و بستن کوله ها روی باربند مینی بوس به سمت دورود حرکت کردیم ساعت 10:15 شده بود که به درود رسیدیم و بعد از پیوستن دو تن از دوستان درودی به جمع مان به سمت منطقه مورد نظر حرکت کردیم مسیر بدین شکل بود که پس از گذشتن از فلکه امام رضا و سپس خیابان 17 شهریور در اواسط این خیابان و در سمت راست آن جاده پیر عبدالله شروع میشد( جاده ای با عرض کم و پر پیچ و خم و بسیار سرسبز و زیبا) 15 کیلومتر بیشتر در جاده نرفته بودیم که جاده ای خاکی در سمت راستمان دیدیم و پس از پیمودن تنها 200 متر در جاده خاکی به منطقه ای به نام دره پیامنی رسیدیم ساعت 11:05 بود و بعد از آماده شدن ساعت 11:30 به سمت چشمه خشکه برای صرف ناهار به راه افتادیم.(مسیر سرشار از چشمه های بسیار بود و مشکلی از نظر آب نداشتیم)

منطقه بسیار زیبا بود و دیدن سبزه ها و بوی عطر گیاهان و گل ها و صدای زیبای پرندگان روح انسان را به پرواز در می آورد.

ساعت 12:45 دقیقه شد که به مکانی زیبا در کنار چشمه ای به نام چشمه خشکه رسیدیم و با هماهنگی سرپرست برنامه قرار شد تا ساعت 14 استراحت کنیم و ناهار بخوریم.

ساعت 14 به مسیر خود ادامه دادیم و ساعت 16 بود که به مکانی مناسب برای زدن چادرها رسیدیم. اما جناب کبیری تصمیم گرفتن که بریم قله و بعد از برگشتن از قله چادرها را برپا کنیم و این شد که به سمت قله حرکت کردیم. 15 دقیقه در شیب کوه به سمت قله حرکت کردیم که به چشمه آبی به نام چشمه تک تک رسیدیم اما متاسفانه آب چشمه زیاد نبود و برای پر کردن ظروف آب وقت بسیاری گذاشتیم و این تنها چشمه آب نزدیک کمپ بود.تصمیم بر آن شد که بعد از برگشت از قله آب لازم برای شب مانی را از این چشمه تهیه کنیم که وقت را از دست ندهیم سرانجام پس از پیمودن مسیر به سمت قله در شیب کوه، ساعت 18 بود که به قله رسیدیم و بعد از گرفتن عکس تیمی با پرچم به سمت کمپ حرکت کردیم.

ساعت 20:15 بود که پس از برداشتن آب به سختی از چشمه تک تک به منطقه مالگه پرویز (محل کمپ) رسیدیم و چادرها  را برپا نمودیم.

طبق برنامه ریزی آقای کبیری ساعت 7:30 بیدار باش بود و بعد از خوردن صبحانه و جمع کردن چادرها به سمت پایین دره حرکت کردیم و بعد از پیمودن 20 دقیقه به مکانی بسیار مناسب برای برپایی چادر در کنار چشمه آبی بزرگ رسیدیم که شاید بهتر بود کمپ را در آنجا میزدیم.

ساعت 10:45 دقیقه بود که به روستایی زیبا به نام توت گورکش رسیدیم و مردم روستا با رویی باز و مهربان از ما استقبال کردن. سرانجام ساعت 12 ظهر بود که به مکانی رسیدیم که مینی بوس در آنجا منتظر ما بود.

طبق تصمیم سرپرست برنامه قرار شد از منطقه ای زیبا به نام چمچید و دره آب گرمه نیز بازدید کنیم که پس از پیمودن 45 دقیقه با مینی بوس در جاده ای بسیار زیبا و گذر از پل چمچید ( پلی که آب سزار رود و گهررود در آنجا به هم می پیوندن) به دره آب گرمه رسیدیم.

فاصله پل چمچیت تا دورود 25 کیلومتر است.سرانجام ساعت 15:30 پس از خوردن ناهار و بازدید از دره آب گرمه به سمت دورود حرکت کردیم و با دوستان درودی خود خداحافظی کردیم و ساعت  21:30 بود که به اصفهان رسیدیم.

از نکات مهم این برنامه این بود که جناب کبیری به عنوان سرپرست و مسؤل محیط زیست برنامه از دوستان خواستند که در زمان حرکت در طی مسیر،در هنگام برداشتن آب از چشمه ها و برپا کردن کمپ به نکات محیط زیستی توجه شود و تا حد امکان گیاه و گلی را زیر پا له نکنیم و باعث خرابی چشمه ها نشویم و هیچ زباله ای را در طبیعت باقی نگذاریم که خوشبختانه همه دوستان هم رعایت کردند و برنامه ای بسیار موفق و سرشار از زیبایی و انرژی برگذار گردید.

با سپاس از همه دوستان

پشت این کوه قشنگ

که همه پُر شده از صخره و سنگ

سبزه زاریست که دل میبرد از سینۀ تنگ

آبشاریست سرانجامش رود ، که خروشان شده ،

فریاد کنان . . . با نوای فرحی میگذرد ، تا به دریا . . .

زبر و حاشیۀ کلبۀ چوبی قشنگ.