پایگاه خبری لرنا

گزارش‌ها و تصاویر استان لرستان

پایگاه خبری لرنا

گزارش‌ها و تصاویر استان لرستان

پایگاه خبری لرنا

آخرین نظرات

غار چشمه وقت ساعت

آبشار وقت و ساعت یکی از شگفتیها و کمیابترین جاذبه های توریستی است که گردشگران زیادی را به استان لرستان و شهرستان دورود جلب می کند. گزارش تصویری را در ادامه مطلب ببینید


چشمه ساعت دورود

زمان فعالیت آبشار وقت ساعت که بسیار خنک و زلال است در فصل های مختلف کم و زیاد می شود به طوری که زمان فعالیت آن حدود 55 دقیقه و زمان توقف آن در تابستان حدود یک ساعت، پاییز پنج ساعت و زمستان هشت ساعت است. در فصل بهار هم آب چشمه به اندازه یک رودخانه جریان دارد به حدی که آب به اندازه 20 سانتی متر از کف غار بالا می آید.


هیئت کوهنوردی دورود

کوه پریز با ارتفاع سه هزارو 50 متر در جنوب دورود واقع شده و دارای چشه ها، غارها و دیواره های شگفت انگیز و ناشناخته ای است که یکی از این پدیده ها به روایت محلی چشمه وقت ساعت می باشد. این چشمه اسرارآمیز در عمق غاری در پریز کوه واقع شده که در زمان های مشخص آب این چشمه قطع و وصل می شود که به همین دلیل بومیان محل منطقه نام وقت ساعت را برای این آبشار برگزیده اند.


طبیعت دورود

طبیعت منطقه و دوستان کوهنورد ما


غار وقت ساعت

دهانه غار وقت ساعت- نظریه های زیادی درباره پدیده عجیب قطع شدن منظم آب این چشمه در فواصل منظم داده شده است. ولی کارشناسان هنوز نتوانسته اند بطور قطعی دلیل این پدیده شگفت انگیز را کشف کنند. به گفته رضا اسدی این احتمال به ذهن رسید که علت این پدیده مکش باشد بطوریکه با ایجاد خلاء این آب کشیده و تخلیه می شود. وی گفت: یک کتری بزرگ را فرض کنید که آب از چند منبع از در آن وارد شود بطوریکه همزمان با بالا آمدن سطح آب از لوله کتری سر ریز می کند. بعد از سر ریز شدن از لوله کتری به دلیل وجود جاذبه زمین پدیده مکش ایجاد می شود که این پدیده آب داخل مخزن را با سرعت به بیرون می کشد. بعد از تخلیه، هواکشی از طریق لوله صورت می گیرد و خروج آب قطع می شود تا هنگامی که دوباره کتری از طریق منابع آب مختلف پر شود. این پدیده که در اصطلاح به آن چشمه های سیفونی می گویند مورد تأیید دکتر رئیسی مسئول وقت گروه زمین شناسی دانشگاه شیراز قرار گرفت و تاکنون کسی این پدیده را رد نکرده است. ولی نظریات دیگری هم مطرح است از جمله نظر آقای دکتر علی محمد یاراحمدی که از قوانین طبیعی دیگری حکایت می کند.


غار وقت ساعت

عکسی که از انتهای غار گرفته شده است در شرایطی که آبشار و چشمه از خروش ایستاده است. همراه با قطع و وصل شدن آبشار سکوت غار برهم می خورد؛ هنگام قطع آبشار صدای چک چک آب طنینی دل انگیز دارد و وقت جاری شدن غرشی سهمناک به گوش می رسد.


کوهستان پریز

دوستان فرهنگی


چشمه وقت ساعت

غار و چشمه وقت ساعت در دامنه جنوبی پریزکوه و در نزدیکی یکی از طولاتی​ترین و زیباترین دره​های زاگرس به نام دره نگار یا دره نگاه قرار گرفته است. در دره نگار آب رودخانه گهر از سرچشمه آن، که دریاچه گهر است، جاری می​شود


چشمه ساعت

غار وقت ساعت در فضایی با کانی​های آهکی به عرض 7 متر، طول 20 متر، و ارتفاع 8 متر پدید آمده است و در گوشه سمت راست آن مجرای چشمه​ای دائمی قرار دارد. مسیر دسترسی به این چشمه و آبشار، حرکت از درود به سمت جنوب، در امتداد ریل راه‌آهن است که پس از گذشتن از روستاهای چم‌چید، برآفتاب، چنار و ده کولیان و 3 ساعت کوه ‌پیمایی به دهانه غار و آبشار خواهید رسید. مسیر دیگر استفاده از قطار محلی و پیاده شدن در ایستگاه چم‌چید است که بقیه راه را می‌بایست پیاده پیمود و حدود دو الی سه ساعت وقت می گیرد.


دوستان کوهنورد

جمع دوستان


گروه کوهنوردی دورود

عکس دسته جمعی از گروه کوهنوردی ما در دهانه غار وقت ساعت

شهرستان دورود به لحاظ داشتن آثار طبیعی و گردشگری از جمله دریاچه گهر، دره اسپر، آبشار وقت و ساعت، دره نی گاه، چشمه ساعت، غار و سراب منو، منطقه نمونه گردشگری تی و عمارت، بیشه پیرتو، بیشه آبگرم، سراب و چشمه راکن به پایتخت طبیعت ایران معروف هست که هرساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور و خارج از کشور است.


عکس: ابراهیم فرهی، اسفندیار خدایی

پنجم خرداد 1396

نظرات  (۵)

۰۶ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۱۱ علی گلپایگانی
سلام دورودی
منم دورودیم


وب جذابی دارین
خوشحال می شم به وبم سر بزنید 
تبادل لینک هم پایه ام
۰۶ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۱۹ علی گلپایگانی
منو دنبال کن
۰۷ خرداد ۹۶ ، ۰۸:۲۱ فرهاد خداکرمی
فتبارک الله احسن الخالقین:
بسیار زیبا ،چشم نواز و روح افزا .

امیدوارم در حفظ این جاذبه طبیعت گردی تلاش مسئولانه ای صورت گرفته باشد.
خوش بحال شما و سایر دوستان که ایت توفیق نصیبتان شد.

۲۳ بهمن ۹۶ ، ۰۲:۵۳ امید جاوند
سلام خدمت شما.
بنده فکر میکنم که توی این زمینه بتونیم باهم همکاری کنیم.بیاید با هم لرستان رو بسازیم

به نظ ر میرسه که زیبایی های لرستان در صفحات مجازی به تصویر کشیده نشده است.
گردشگری دراین استان میتونه حرف اصلی را بزنه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی