پایگاه خبری لرنا

گزارش‌ها و تصاویر استان لرستان

پایگاه خبری لرنا

گزارش‌ها و تصاویر استان لرستان

پایگاه خبری لرنا

آخرین نظرات

طرح احداث شهرک گردشگری لرستان در کنار سد ایوشان

جمعه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۴۷ ب.ظ

قرار گرفتن در فاصله تقریبا مساوی بین سه شهر بزرگ لرستان؛ خرم آباد، بروجرد و دورود که دارای بیشترین جاذبه ­های گردشگری می باشند، از جمله مهمترین مزیت های منطقه ایوشان است.

مسعود ابدالی؛ یکی از راه های جذب و نگهداری گردشگران احداث شهرک­ های گردشگری است که امکانات رفاهی و تفریحی لازم برای اقامت گردشگران را فراهم می­کند تا آن ها بتوانند چند روزی را بدور از هیاهوی شهری با آرامش سپری کنند و در عین حال دسترسی به جاذبه­ های گردشگری با کوتاهترین مسیرها میسر باشد. مثلا در استان اردبیل شهرک گردشگری سرعین و در مشهد شهرک پدیده و در کیش پدیده کیش به خاطر داشتن یکی دو جاذبه گردشگری در جذب میلیون­ها گردشگر موفقیت­های بزرگی کسب کرده ­اند. ضروری است که استان لرستان با وجود ظرفیت­های فراوان طبیعی و تاریخی در راستای معرفی این استعداد ها و رونق صنعت گردشگری قدم بردارد.

 

 

محل احداث شهرک گردشگری

منطقه سد ایوشان با توجه به دلایل زیر از مناسب­ ترین نقاط استان لرستان برای احداث این شهرک گردشگری است.

1-      با توجه به رونق صنعت گردشگری در فصل تابستان، این منطقه یکی از بهترین و خنک­ترین مناطق استان می­باشد

2-      قرار گرفتن در کنار جاده سراسری تهران -  خوزستان، همچنین فاصله این شهرک تا ایستگاه راه آهن قارون نیز کمتر از 12 کیلومتر است و بخشی از این مسیر آسفالته است (از قارون تا چم­چیت) بقیه مسیر از چم­چیت تا سد ایوشان حدود هشت کیلومتر بصورت جاده شنی است.

3-      قرار گرفتن در فاصله تقریبا مساوی بین سه شهر بزرگ لرستان یعنی خرم آباد، بروجرد و دورود که دارای بیشترین جاذبه­های گردشگری می باشند. همچنین فاصله این شهرک گردشگری تا مرز الیگودرز کمتر از 15 کیلومتر است.

4-      قرار گرفتن در نزدیکی جاذبه­ های عمده گردشگری لرستان همچون:

  • سد ایوشان و چشمه­ های اطراف
  • کوه ازگنه، قارون، پریز، اشترانکوه
  • نزدیکی به جنگل­ های انبوه بلوط قارون و چم­چیت و طبیعت وحشی و بکر منطقه
  • رودخانه ­های سزار،  گهررود و گورکش که در منطقه چم­چیت یعنی فاصله هشت کیلومتری سد ایوشان تلاقی می­کنند.
  • دسترسی به دریاچه گهر از مسیر چم­چیت -دره نگاه– دریاچه گهر
  • مسیر دسترسی به آبشار بیشه از جاده چم­چیت – بیشه و آبشارهای آب­گرمه و ادامه این مسیر به سمت شهر سپیددشت و امکان اتصال به سد بختیاری، آبشار تله­زنگ، آبشار نوژیان، آبشار گریت، و غار ماهی­کور و جایگاه سمندر لرستان؛ هم اکنون جاده چم­چیت – بیشه – سپیددشت بصورت خاکی و شن­کوب است.
  • غارهای عظیم طبیعی و تاریخی منطقه نظیر غار منو چم­چیت، غار گورکش، غار محمدخان قاجار در روستای خرستر، غار گاومیر در روستای اسلام­ آباد و غار علی نقی در روستای سیل­ رضا و غار پریز و چاه ­های دوازده­ گانه پریزکوه
  • چشمه وقت­- ساعت که یک ساعت بسیار پر آب و یک ساعت کاملا خشک است
  • امام زاده پیرعبدالله در روستای امارت و روستای گردشگری تی در ابتدای دره نگاه
  • امکان اتصال به جاده سپیدددشت-شول­ آباد-الیگودرز که هم اکنون آسفالته است و دسترسی به آبشار چکان، آبشار آب­ سفید، رودخانه زز و سایر رودخانه­ ها و چشمه ­های الیگودرز
  • وجود بزرگترین قطب پرورش ماهی سردآبی (قزل­آلا) کشور در منطقه عمارت چم­چیت
  • امکان اتصال و کوتاه نمودن مسیر تمام جاذبه­های گردشگری از ایستگاه راه آهن قارون تا تله­ زنگ و سد بختیاری برای بازدید گردشگران
  • نزدیکی به مرکز استان و آثار تاریخی و طبیعی خرم ­آبادهمچون قلعه فلک­ الافلاک و پل­ های تاریخی

 

خصوصیات شهرک گردشگری لرستان

زیرساخت­های این شهرک از جمله آب، برق و گاز و خیابان­ کشی توسط بخش دولتی فراهم گردیده و سپس املاک در اختیار سرمایه­گذاران بزرگ و کوچک جهت احداث هتل­ها و هتل­آپارتمان­های کوچک قرار گیرد.

همچنین بخش دولتی باید امکانات شهری و رفاهی زیر را فراهم نماید: فضای سبز، کمپ ورزشی، سالن­های ورزشی، پارک بازی کودکان، سالن­های آمفی­تئاتر و کنفرانس و بازارچه که خود شامل قسمت­هایی همچون صنایع دستی، سوغاتی­ های استان و میوه ­جات، حبوبات و لبنیات استان، پوشاک استان، غذاهای محلی، گیاهان دارویی و فصلی استان و سایر نیازمندی­ های گردشگران است.

همچنین در این شهرک باید تندیس و بناهای یادبودی از بزرگان و اساطیر استان نظیر آیت­الله بروجردی، بحرالعلوم، شهید کشوری، شهید صارمی، استاد شهیدی، استاد زرین­کوب، مهرداد اوستا و بزرگان موسیقی همچون فرج علی­پور، شاه­میرزا مرادی، استاد سقایی و ورزشکارانی همچون میراسماعیلی و غیره و سایر اساطیر لرستان و شاید قوم لر ضمن معرفی آثار در آن نصب شده باشد.

جاده گردشگری

از ویژگی­ های این طرح این است که راه­های اتصال شهرک گردشگری به تمام جاذبه­ها تقریبا آماده است و بعضا نیاز به آسفالت دارد. مثل جاده اتصال سد ایوشان به جاده سراسری تهران خوزستان آسفالته است. مسیرشهرک تا چم­چیت و ایستگاه راه آهن قارون فقط نیاز به آسفالت دارد. از دورود تا چم­چیت آسفالت است و از چم­چیت تا بیشه فقط نیاز به آسفالت دارد. از بیشه تا تله­زنگ بیشتر مسیر بصورت جاده خاکی است و فقط نیاز به آسفالت دارد و قسمتی از مسیر (ایستگاه چم­سنگر تاایستگاه کشور) هم نیاز به احداث جاده است. ضمن اینکه در این مسیر شاخه­هایی آماده و آسفالت شده از بیشه به خرم آباد، سپیددشت به خرم آباد و سپیددشت به شول­آباد و الیگودرز وجود دارد و کار زیربنایی را آسان نموده است و آبشارهای نوژیان و آبشار گریت و غار ماهی­کور و جایگاه سمندر لرستان و آبشار چکان که در شعاع نزدیک این جاده قرار دارند با جاده­هایی آماده  به این مسیر متصل هستند. لکن تکمیل جاده از دورود تا تله­زنگ و سد بختیاری که از کنار شهرک گردشگری ایوشان می­گذرد به جهت از بن بست خارج کردن تمام جاذبه­های گردشگری و روستاهای مسیر و شهر سپیددشت امری ضروری است.به عنوان مثال هم اکنون جاده خرم­آباد به آبشار بیشه بن­بست است، اما با آسفالت کردن مسیر جاده خاکی از بیشه به سمت چم­چیت و اتصال آن به شهرک گردشگری این مسیر از بن­بست خارج می شود و گردشگرانی که از آبشار بیشه دیدن می کنند می توانند از دو مسیر دیگر به مسافرت خود ادامه دهند.

با توجه به اینکه این طرح عظیم مستلزم هزینه­های زیادی می­باشد، ضرورتا لازم نیست که این طرح یک یا دوساله باشد بلکه می تواند به صورت برنامه­ای هدفمند و آینده­نگر جهت توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی