آیا خروج کمربندی اوضاع کسبه و بازار دورود را کساد میکند؟
بستگی به مدیریت این پروژه دارد. اگرچه مسیر کمربندی جدید بزرگراه است و اجازه احداث فروشگاه و تعمیرگاه و... در مسیر داده نمیشود. اما در سه نقطه ابتدا و انتهای کمربندی و در وسط کمربندی یعنی روستای سنگر که زیرگذر احداث میشود، این امکان وجود دارد که شهرکهای کوچکی طراحی شود که صدها مغازه، رستوران، تعمیرگاه و سایر خدمات احداث شوند شغلهای بیشتری ایجاد گردد. اما اگر این طرحها اجرا نشوند با خروج کمربندی، اقتصاد شهر آسیب خواهد دید و صدها شغل از دست خواهند رفت.
اما به مزایای خروج کمربندی از دورود هم توجه کنیم:
۱- با خروج کمربندی، تعداد تصادفات و حوادث کمتر خواهد شد و خسارتهای جانی و مالی کمتری به مردم میرسد.
۲- مکان فعلی کمربندی دورود به بازار شهر ملحق میشود و با گسترش بازار، کرایه مغازههای شهر کاهش مییابد و صدها جوان میتوانند کاسبیهای جدیدی اغاز کنند. هماکنون کرایه معازههای بازار دورود از بروجرد و خرمآباد گرانتر است و باعث شده بازاریان دورود نتوانند با سایر شهرها رقابت کنند. بازار کنونی دورود بین پلهوایی، کمربندی فعلی، رودخانه و راهآهن احاطه شده است و با خروج کمربندی گسترش خواهد یافت.
۳- شهر ما امنتر میشود و لازم نیست هزاران ماشین غریبه از وسط شهر ما بگذرند و مسائل امنیتی برای خانوادهها ایجاد کنند.
۴- شهر ما زیباتر میشود و بهترین خیابانهای ما جولانگاه ماشینهای خوزستان و اصفهان و تهران نخواهد بود و هوای شهرمان تمیزتر میشود.
۵- ماشینهای غولپیکر از وسط شهر ما عبور نخواهند کرد و به ظاهر شهر بخصوص آسفالت و سایر زیرساختهای شهر نظیر آب و فاضلاب آسیب نخواهند رساند.
امید است با برنامهریزی مسئولان ترتیبی اتخاذ شود که در سه نقطه آغاز، پایان و وسط کمربندی جدید، ساخت و ساز و بازارهای جدیدی رونق بگیرد.
اسفندیار خدایی
خرداد ۹۷