پایگاه خبری لرنا

گزارش‌ها و تصاویر استان لرستان

پایگاه خبری لرنا

گزارش‌ها و تصاویر استان لرستان

پایگاه خبری لرنا

آخرین نظرات

دره نی گاه دورود

هرگاه قصد طبیعت گردی در گوشه و کنار ایران را داریم یکی از مقاصدی که پیشنهاد می شود طبیعت فوق العاده لرستان است. لرستان را اغلب با آبشارها  و دریاچه زیبایش می شناسند. اما این خطه نقاط دیدنی فراوانی دارد که دل هر طبیعت گرد عاشقی را می رباید. امروز برای یک سفر هیجانی و ماجراجویانه  خود را آماده کنید. کفشی مناسب و کوله ای سبک برداشته و با ما به دره ای فوق العاده در دورود لرستان سفر کنید. دره ای با رودخانه ای پر آب در میان صخره ای سربه فلک کشیده ...  پس بی خیال شهر و تعلقاتش شو و برای لذت بردن از هوای معتدل و فوق العاده، منظره تماشایی رودخانه ای زلال و روان و شنیدن صدای دل انگیز رودخانه در طبیعتی بکر و رویایی به دره نی گاه لرستان بیایید و سفری فوق العاده را تجربه کنید و با آرامشی بی وصف به دیارتان بازگردید. تصاویر و گزارش سفر را در ادامه مطلب ببینید

در سفر به دره نی گاه لرستان با کارناوال همراه شوید.

دره نی گاه لرستان
photo by babak khodakhah

چرا دره نی گاه؟


- طبیعت بکر و دیدنی این مکان سفری لذت بخش برای شما رقم خواهد زد.

- اگر از شلوغی شهر گریزان و به دنبال جایی بری آرام شدن و لمس آرامش هستید، دره نی گاه بهترین انتخاب است.

- در سفر به به دره ی نی گاه می توانید نوعی خاص و به یاد ماندنی از طبیعت گردی و کوهنوردی را تجربه کنید.

دره نی گاه

در مسیر سفر به دره نی گاه...

در سفرهای پیشین به لرستان، فرصتی پیش نیامد تا از دره بکر و زیبای نی گاه بازدید کنیم اما همیشه منتظر یک فرصتی مناسب بودم تا به دره ای زیبا در لرستان بروم که هنوز بشر دست به تخریبش برنداشته و زمین و آسمان در پیوندی ابدی هم هستند.

امروز به سفر دو روزه ای به دره نی گاه دورود دعوت شده و بی صبرانه آماده سفر می شویم.

برای رسیدن به این منطقه باید به شهر دورود  و سپس دریاچه گهر می رفتیم.  از کنار دریاچه خوشرنگ گهر  گذر کرده و در آوای دلنشین طبیعت  غرق بودیم تا به دره ای شگفت انگیز  با صخره های بلند بالا و رودخانه ای با آب فراوان رسیدیم. همه چیز دست نخورده و امن و زیبا بود و هوایی فرح بخش و خنک با نوایی آرام بخش، روح و جان  آدمی را آرام می بخشد.

دره نی گاه لرستان

دره نی گاه لرستان | تماشای طبیعت بکر دورود

در شهرستان دورود لرستان، دره ای زیبا در قسمت کم تردد زاگرس وجود دارد و تا به امروز از دست بشر در امان مانده و به زندگی طبیعی اش ادامه می دهد.

دره نی گاه یا نگار از موهبت های الهی در این منطقه است که از حدود ۶ کیلومتری دریاچه گهر  شروع و به روستای " تی" ختم می شود. 

زیبایی این دره به خاطر دست نخورده بودن و همچنین شکل صخره هایی بلند با برش هایی طبیعی  و رودخانه ی زلال و روان است که از میان آن می گذرد.  آب روخانه های دره " گردو " و دره "خرس"  به رود دره نی گاه اضافه می شود و آن را سرشار و پرخروش می کند. رودخانه ای که از میان دره نی گاه می گذرد  "سفید آب" نام دارد که از امتداد دریاچه گهر پس از طی چند کیلومتر به دره ی صخره ای نی گاه به عرض حدود ۵۰۰ متر می رسد.

این دره را اغلب طبیعت گردان حرفه ای و کوهنوردان می شناسند و در صعود به قله اشترانکوه یا سفر به دریاچه گهر، حتما زمانی را به استراحت و گشت و گذار در دره نی گاه اختصاص می دهند.

در قسمت های مختلف دره نی گاه و صخره های اطراف آن آبشارهای بلندی دیده می شود که زیبایی این منطقه را دوچندان می کند.

( نکته: منطقه دره نی گاه جز منطقه حفاظت شده اشترانکوه است و دارای پاسگاه محیط زیست می باشد)

دره نی گاه لرستان
دره نی گاه لرستان

تصاویری از طبیعت دره نی گاه و مسیر رسیدن به آن

دره نی گاه لرستان
دره نی گاه لرستان

تفریحات در دره نی گاه

دره نی گاه مقصد مناسبی است برای علاقه مندان به طبیعت و عکاسانی است که به دنبال جایی بکر و غیر تکراری هستند.

۱ ) پیاده روی

برای رفتن به این منطقه باید اهل خطر بود و توان بدنی مناسبی داشت تا از طی کردن مسیر با پای پیاده و همچنین عبور از لا به لای صخره ها و طبیعتی پر رمز و راز لذتی بی وصف برد.

دره نی گاه لرستان
دره نی گاه لرستان

۲ ) کمپینگ

سفرهای طبیعت گردی اغلب مناسب افرادی است که از ماندن در طبیعت لذت می برنند و اهل ماجراجویی و خطرند.

دره نی گاه نیز از این قاعده مستثنی نیست. باید شبی را در دل طبیعت گذراند و دل از دنیای الکترونیک و اینترنت و ... کند و دل به آسمانی پر ستاره و زمینی دوست داشتنی سپرد.

یکی از جذابترین قسمت های این سفر کمپینگ است که با همراهان خود چادری را برپا کنی و به صدای دلنشین آب خروشان رودخانه گوش بسپاری و چای آتشی را نوش جان کنی.

دره نی گاه لرستان
دره نی گاه لرستان

۳ ) عکاسی

اگر اهل عکاسی از طبیعت باشید مناظر زیبای دره نی گاه، مکان مناسبی برای تصویربرداری های خاص و متفاوت است. در یک سمت صخره هایی بلند و در جایی دیگر گل های خوشرنگ صحرایی و آن طرف تر رودخانه ای روان و زلال و...

دره نی گاه لرستان
دره نی گاه لرستان

پوشش گیاهی و جانوری

دره نی گاه یکی از زیباترین دره های ایران است که از تنوع زیست محیطی و پوشش گیاهی برخوردار است. از طرفی دیگر بستر بسیار امن و مناسب برای حیات وحش منطقه اشترانکوه است. 

در این منطقه و در طول مسیر انواع درختان میوه چون بلوط، انگور، گیلاس، تمشک، گلابی و گردو، توت، انجیر و... و گیاهان خوراکی چون ریواس و... منطقه را زیباتر و جذاب تر کرده است.

از گونه های جانوری منطقه اشترانکوه که در این منطقه زندگی می کنند می توان به خرس، پلنگ، گربه وحشی، روباه، گرگ، گراز، و گونه های مختلف پرندگان و... اشاره کرد.

دره نی گاه لرستان
دره نی گاه لرستان
دره نی گاه لرستان

بهترین فصل سفر

بهار: دره نی گاه را در اواسط بهار ( اردیبهشت ) با حال و هوایی متفاوت و طبیعتی تازه و زیبا خواهید دید که بیشترین حجم آب را رودخانه ی آن دارد. در این فصل هوایی معتدل با شب هایی تقریبا سرد را در پیش خواهید داشت.

تابستان: برخی از طبیعت گردان و تورها تابستان را برای رفتن به این منطقه ترجیح می دهند تا از طبیعت سرسبز و همچنین هوای مطلوب آن استفاده کنند و شب ها خنکی ملایم هوا را بچشند.

پاییز: اما پاییز، فصل هزار رنگ در این منطقه منظره ای متفاوت خلق می کند و اغلب کوهنوردان و عکاسان در این فصل به دره نی گاه می روند.

زمستان: این فصل خیلی برای سفر به این منطقه مناسب نیست چرا که به خاطر سرما و بارش برف مسیر بسیار سخت و لغزنده  می شود.

دره نی گاه لرستان

دسترسی به دره نی گاه

برای رسیدن به این منطقه سه مسیر پیشنهادی وجود دارد که یکی از سمت دریاچه گهر و دیگری از از سمت چشمه خرم است.

۱ ) مسیر اول از شهر دورود

اول به شهر دورود در استان لرستان بروید و از میدان امام رضا که میدان اصلی شهر است بروید و با وسیله ی نقلیه به سمت روستای امام زاده پیرعبدالله  رفته و از آنجا نیز به سمت روستای تی بروید. رووستای تی ابتدای دره نگاه از این سمت می باشد.

۲ ) مسیر دوم از دریاچه گهر

مسیری که از سمت گهر به دره می رود را اغلب کوهنوردان و گردشگرانی که وقت کافی بعد از بازدید از دریاچه گهر را دارند، انتخاب می کنند. مسیر را از دره ی سمت چپ  چشمه زیر "پنبه کار" می روند و ادامه مسیر را از سنگ چین های موجود که با کمی دقت مشخص اند، پیش گرفته، در این مسیر، در بعضی قسمت ها باید از روی روخانه گذر کنید که اگر در فصل بهار مسافر این بخش باشید برخی از نقاط را آب گرفته و باید حسابی مراقب جریان تند آب بود و مسیر را با دقت پیمود.

انتهای دره به روستای تی ختم می شود که از آنجا وسیله نقلیه برای رفتن به دورود وجود دارد.

 ۳ ) مسیر سوم از چشمه خرم

اگر قصد دارید مستقیم به سمت دره بروید باید این مسیر را انتخاب کنید. این مسیر از ابتدای چشمه خرم در مسیر دریاچه گهر در حدود سی دقیقه پیاده روی کرد تا به گردنه "سلام گاه" ( گله چیر ) رسید. این گردنه را از روی آنتن مخابراتی که دارد به راحتی خواهید شناخت. از اینجا وارد دره گردو (دره ای پر از درختان گردو ) شده و تا قبل از رسیدن به آبشار دره از روی یال پایین کوه در سمت چپ به سمت دره نی گاه حرکت کرد. اگر این مسیر را در جهت حرکت آب پیش بگیرید به روستای تی خواهید رسید

دره نی گاه لرستان
دره نی گاه لرستان

پیشنهادات کارناوال

۱ ) طول این دره را می شود در طول حدود ۹ ساعت طی کرد ولی اگر در بین مسیر استراحت کنید به زمان بیشتری نیاز است. 

پس بهتر است  دو روز را به این سفر اختصاص دهید و شبی را در این منطقه سپری کنید. و در صورت امکان به دریاچه گهر نیز بروید.

۲ ) قبل از حرکت به سمت دره از پاسگاه های محیط زیست، اطلاعات کافی بگیرد و سپس به سمت دره بروید.

۳ ) در طول مسیر حتما از قسمت های مشخص و مسیرهای پاکوب بروید و اگر راهنما همراه شما نبود، هرگز هرگز به مسیرهای فرعی و خطرناک وارد نشوید تا سفری ایمن و شاد را داشته باشید.

دره نی گاه لرستان

دغدغه های کارناوال

در طول این سفر و سفرهای دیگر به هیچ وجه از خود زباله ای به جا نگذارید تا این طبیعت بکر و فوق العاده به زندگی طبیعی خود ادامه دهد و میراثی ارزشمند  برای آیندگان باشد.

در صورت امکان زباله ها را همراه خود تا روستا حمل کرده تا به اولین سطل زباله بی اندازید. اگر این امکان نبود زباله ها را دفن کنید.

اگر آتش را برای چای یا غذا و یا گرم شدن روشن کردید، از خاموش شدن آن مطمئن شوید و بعد منطقه را ترک کنید.

دره نی گاه لرستان

سخن آخر

نظرتان در مورد دره نی گاه و طبیعت آن چیست؟

آیا تا به حال به این منطقه سفر کرده اید؟

یا اینکه مقصدی مانند دره نی گاه را سراغ دارید؟

نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: http://www.karnaval.ir/ney-gah-valley-lorestan-nature-dorud

منبع عکس ابتدای مطلب: میلاد بهلولی؛ بقیه مطالب و عکسها مربوط به سایت کارناوال (لینک بالا) است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی