پایگاه خبری لرنا

گزارش‌ها و تصاویر استان لرستان

پایگاه خبری لرنا

گزارش‌ها و تصاویر استان لرستان

پایگاه خبری لرنا

آخرین نظرات

آبشار برنجه شول‌آباد لرستان، بلندترین آبشار ایران

يكشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۶، ۰۶:۵۲ ب.ظ

آبشار برنجه لرستان

آبشار برنجه، منطقه زز و ماهرو شول آباد الیگودرز لرستان


آبشار برنجه

تاف یا آبشار برنجه

بشار برنجه (تاف)، شول آباد

نام آبشار:  آبشار برنجه (تاف)، شول آباد

 

 

موقعیت جغرافیایی

آبشار برنجه شول آباد در موقعیت جغرافیایی N330932 E4900549 در استان لرستان واقع است. در منطقه زز و ماهرو، در فاصله 97 کیلومتری شهرستان الیگودرز و ۷۵ کیلومتری شهرستان دورود، روستایی با قدمت چند هزار ساله بنام پیرامام قراردارد. روستای پیرامام مرکب از دو کلمه «پیر» و « امام» است ،کلمه پیر در لهجه بختیاری اصطلاحی است که در باب معرفی زیارتگاه بکار گرفته می شود و کلمه امام شاید بدین خاطر بوده است، که این زیارتگاه به امامان معصوم(ع) منتسب است.

 

با توجه به بافت کوهستانی این روستا و وجود چشم اندازها و مناظر زیبای طبیعی هر ساله مورد استقبال و بازدید گردشگرانی از داخل و خارج کشور قرار می گیرد. وجود رودخانه دائمی و پرآب «زز» که از سر شاخه های عمده سد دز محسوب می شود،ضمن اشتغال افراد زیادی از ساکنین به پرورش ماهی قزل آلا محل مناسبی جهت تفریح و تفرج گردشگران درساباط درختان اطراف آن خصوصاً در فصول بهار و تابستان گردیده است.   کوه برنجه با ارع بالغ بر 3500 متر از سطح دریا و همچنین وجود پوشش جنگلی و جانوری گوناگون و آب افشانی آبشار زیبای تاف (برنجه) در سه پلکان با بلندای تاج بیش از 500 متر در ارتفاعات این کوه ، زیبایی چشم نوازی به طبیعت این خطه داده است.

 

پوشش گیاهی متنوع،گلهای رنگارنگ و لاله های واژگون در ارتفاعات کوه برنجه در دومین ماه سال یعنی اردیبهشت به راستی بهشت را در نظر هر بیننده ای به تصویر می کشاند و با نظارگر بودن حرم مطهر از ارتفاعات کوه برنجه خصوصاً در ارتفاعی موسوم به« سرپیا » در حالی که آدمی خود را در بهشت گمشده الهی محصور می بیند و از عطر دلاویز گلهای بهاری مدهوش گردیده است تماشایی است. بشار برنجه یک آبشار فصلی ولی بسیار زیبا است که در نزدیکی روستای پیرامام در منطقه شول آباد واقع شده است. این آبشار در فصل بهار در دامنه کوه برنج جلوه خاصی دارد. منطقه شول آباد یکی از مناطق محروم و تقریبا بکر استان لرستان است که مملو از زیبایی های طبیعی و رازهای تاریخی است. شول، یکی از طوایف بسیار قدیمی لرستان بوده و نام این ناحیه برگرفته از آن قوم است.

آبشار برنجه


آبشار برنجه

طبیعت منطقه زز و ماهرو، آبشار برنجه


زز و ماهرو

طبیعت منطقه زز و ماهرو الیگودرز


تاف برنجه

تاف برنجه در اطراف روستای پیر امام منطقه زز و ماهرو الیگودرز لرستان


دره برنجه

دره برنجه در کنار آبشار برنجه


برنجه

طبیعت زیبای آبشار برنجه شول آباد در نزدیک روستای پیرامام

با تشکر از جناب آقای دکتر غلامرضا خادمی بابت ارسال دو تصویر آخری برای پایگاه خبری لرنا


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی