پایگاه خبری لرنا

گزارش‌ها و تصاویر استان لرستان

پایگاه خبری لرنا

گزارش‌ها و تصاویر استان لرستان

پایگاه خبری لرنا

آخرین نظرات

رزستان لاله واژگون طبیعت دورود

دشت لاله های واژگون رزستان (Razestan) یا رزسو در ده کیلومتری دورود لرستان و نزدیک روستای دره اسپر در ارتفاعات پریزکوه واقع شده است. بهترین زمان برای بازدید لاله های واژگون نیمه دوم فروردین و اوایل اردیبهشت است. دشت های لاله واژگون دورود از زیباترین و پرپشت ترین دشتهای لاله به شمار می رود و در دره ها و دامنه کوههای این منطقه انواع مختلف لاله های واژگون رنگارنگ را می توان یافت.


دشت لاله واژگون رزستان

لاله واژگون از زیباترین گیاهان زینتی دنیا محسوب می شود و آنچه که بر ارزش این گل می افزاید وفور علاقمندان این گل در سرتاسر دنیا بخصوص در اروپا و آمریکاست. برای نخستین بار جهانگردان اروپایی این گیاه را از ایران به اتریش بردند و در باغ های افراد ثروتمند پرورش آن را آغاز کردند. بازارهای کشورهای اروپایی و آمریکایی توجه خاصی به این گیاه دارند و بیش از ۱۰۰ سال است که بازارهای هلند و به میزان کمتری بازارهای آلمان، انگلستان، آمریکا، ژاپن و دانمارک برای تهیه ی آن اقدام می کنند.


دشت لاله واژگون رزسو دورود

لاله واژگون قصه ای را در قلب خود دارد و مردم معتقدند که در زمانی که گرسیوز با تیغ خود گردن سیاوش پاک نهاد را درید، لاله واژگون شاهد ماجرا بود. از آن پس اندوه و غم این ماجرا بر وی سایه افکند و رویش سرخ شد. با همه ی غصه هایش سر به زیر انداخت و بر بی گناهی سیاوش گریست. اشک‌های لاله ی واژگون در واقع شیره ی بی‌رنگی هستند که در درون آنها قرار دارند و گاهی از آن سرازیر می‌شوند :

چو سرو سیاوش نگون‌سار دید         سراپرده ی دشت خون‌سار دید
بیفکند سر را ز انده نگون                 بشد زان سپس لاله ی واژگون

به خاطر همین داستان است که در بر خی مناطق ایران، لاله واژگون را گل اشک سیاوش می نامند برخی منابع نیز از این گل با نام اشک مریم یاد می کنند.


دشت لاله واژگون رزستان دورود

لاله واژگون زرد رنگ کمیاب هستند

لاله های واژگون زرد رنگ در دامنه پریز کوه کوچک و بعد از دشت دوم لاله ها قرار دارند.  لاله های زردنگ درمیان انبوه لاله های قرمز زیبایی خاصی به مناظر طبیعت می بخشند. چشمه های زیبای هفت چشمه در دامنه پریزکوه کوچک فرصت خوبی برای صرف ناهار و رفع خستگی در سایه درختان بلوط برای گردشگران فراهم می کند. بازگشت از منطقه رزستان تا روستای دره اسپر حدود یک ساعت و نیم وقت می گیرد. می توانید در کنار چشمه بزرگ دره اسپر رفع خستگی کنید.


دشت لاله واژگون رزسو دورود

از شهرستان دورود تا روستای دره اسپر در شش کیلومتری دورود، جاده آسفالته وجود دارد. سپس برای صعود به دشت لاله های واژگون رزستان باید حدود دو ساعت کوهپیمایی کنید. بهترین مسیر حرکت از داخل دره رزسو و صرف صبحانه در چشمه و غاری که در مسیر قرار دارد. سپس یک ساعت ادامه صعود به دامنه پریز کوچک به دشت های لاله های واژگون خواهید رسید.


گلهای لاله واژگون در دامنه ها و دره های اطراف منطقه رزستان بسیار فراوان هستند


لاله زرد

لاله واژگون زرد میان لاله های قرمز می درخشد


آسمان آبی دشت لاله واژگون رزستان دورود

مسیر برگشت از دشت لاله واژگون و نزدیک چشمه های هفت چشمه


لاله واژگون رزسونه دورود

از دیگر جاذبه های طبیعی دورود می توان به دریاچه گهر، آبشار بیشه، آبشار ازنادر، کوهستان قارون، پریزکوه، اشترانکوه، چشمه اسرارآمیز وقت ساعت، دره نگاه یا نیگاه، تالاب ازگن، پارک کوهستانی باباهور، رودخانه های ماربره و گهررود و سزار و جنگلهای انبوه و چشمه ساران فراوان اشاره کرد. ظرفیتهای فراوان طبیعت این شهرستان موجب شده است که دورود را پایتخت طبیعت ایران بدانند.

عکس: اسفندیار خدایی


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی